Tankefällor

Tankefällor

Tankefällor händer oss alla! Tankar påverkas av stresspåslag och är ofta automatiserade. Ett första steg att börja jobba med sina tankar är att uppmärksamma dem. Ett visst känsloläge är ofta en första indikation på en tankeprocess.

 

  • Håll utkik efter tankeinnehåll med ”måste”, ”borde”, ”alltid”, ”hela”, ”ingen”, ”annars” – dvs tankar som handlar om ”allt eller inget”.
  • Ett bra sätt att börja notera, utforska och utmana sina tankar är att inta ett s k ”helikopterperspektiv”. Det handlar om att distansera sig från känslan för att kunna observera, acceptera och validera känslan i stället för att agera på den. Det ökar möjligheten att medvetandegöra sina tankar och triggers, dvs vilka tankar ”man går igång på”.

 

Exempel på utforskande frågor som kan vara till hjälp att identifiera tankefällor:

 

  • Har jag hamnat i ett ”allt eller inget”-tänkande?
  • Vilka bevis har jag för att det jag tänker är sant?
  • Kan det finnas någon annan förklaring utom den jag antar? Vilka fakta talar emot min oro?
  • Kan detta vara min egen tolkning, utifrån min egen oro? Finns alla fakta med?
  • Hur skulle någon annan, t ex en vän, tänka?
  • Hur skulle jag tänka om det handlade om en vän till mig?
  • Vad är det värsta som kan hända?
  • Vad är det bästa som kan hända?
  • Vad är det mest realistiska? Vad är sannolikheten för det jag tänker?
  • Om det värsta händer, hur kan jag hantera det?
  • Är det möjligt att min rädsla förstorar upp detta?
  • Är det verkligen så viktigt att hela min framtid vilar på vad som händer?
  • Är jag 100% säker på att detta kommer få så katastrofala konsekvenser?
  • Underskattar jag min/andras kompetens?
  • Överskattar jag svårigheterna?
  • Är mina krav och förväntningar realistiska?

 

Dessutom:

– Hur många gånger har jag tänkt så här egentligen? Har det inträffat att mina tankar visat sig vara sanna? I så fall: a) hur ofta? b) jämfört med hur ofta jag har oroat mig?

– Hur trovärdiga är katastroftankar under stress? Drar jag förhastade slutsatser utifrån de känslor som dominerar mig just nu?
– Vilken nytta gör det att jag oroar mig?
– Om jag inte oroade mig – vad skulle jag använda energin till då?

 

Utforskandet kan leda till alternativa hypoteser om verkligheten som man sedan kan pröva! Besannades mina farhågor eller blev utfallet annorlunda?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *